Studentlivet som ingenjörsstudent

Hej! Mitt namn är Elin, och jag är BESATT av overaller. Jag är relativt ensam om det på just mitt program, men jag är långt ifrån ensam i studentkretsar. Jag tänkte svara era påhittade frågor om detta ämnet och annat studentikos.

Overaller?! WTF?!
Teknologutbildningar på tekniska högskolor (ingenjör, naturvetare, teknologer osv.) har de som anammar studentoverallen och den ofta tillhörande teknologmössan och den kultur som dessa föremål medför. Kulturen är ofta nära bunden till livet i festerier, sexmästerier eller andra alternativa namnval, eller engagemang inom något till detta anknutet. På Umeå Universitet är det mestadels kårmedlemmar som anammar detta, och det är studenter som läser på den naturtekniska fakulteten. (Egentligen de som är med i NTK=Natur-och teknologkåren.) Här bärs overaller ofta "nedcabbade", dvs. används som byxor med ett skärp i midjan, och överdelen hänger och flänger fritt. Detta gäller inte på alla universitet, många har på sig den som en, ja, overall också.

Okej, varför vill man ha en overall då?
Jo, först och främst vill man känna programtillhörighet. Alla program har en egen overallsfärg. Mitt program, civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, har khakifärgade overaller. Overallsfärgen varierar mellan universitet uppenbarligen, det finns alla tänkbara färger precis som det finns alla tänkbara program.

Okej... Så alla på en teknisk högskola går runt i overall istället för kläder....?
Nej, det är långt ifrån alla som använder overaller. Den används mest under mottagningen/nollningen/nolle-p. De som anammar overallen som en slags livsstil, vilket det är på vissa sätt, använder den oftare. Det är ett utmärkt festplagg för renodlade studentfester, som ibland kan vara lite skitiga och leriga. Vissa universitet har även overallsdagar, då overallen ska användas. I Umeå gäller tisdagar. Det som gör overallen till en livsstil är att man personifierar den, den blir ett porträtt av din personlighet under din studietid.

Overaller ser ju likadana ut, hur kan de vara personliga?
Man gör overallen till sin egen med tygmärken, man byter overallsdelar med kamrater från andra program och får på så sätt en vacker flerfärgad overall. Sitt namn brukar man skriva på ett av benen, mitt kommer stå i vacker, röd fejkpäls. Dekorationer skiljer sig mellan universitet, liksom allt annat, och innan man börjar byta delar borde man höra runt vad det betyder där man studerar. I Umeå får man byta kors och tvärs hur man vill, men kragen får bara bytas om de som byter har haft sexuella relationer. I andra städer kan benen och armarna betyda liknande saker.

Hur tvättas de då, om man sätter på en massa märken och så?
Tja, nu finns det lite riktlinjer för overallsanvändande som är relativt nationella. Overaller får bara tvättas om bäraren är i overallen. (I vissa städer gäller endast tvätt i en viss damm eller bäck, vissa accepterar bara en overallprydd dusch.) Overaller får endast rengöras noga om någon annans kroppsvätska har hamnat på den (spya, piss, saliv, osv.). Notera att det endast gäller ANDRAS kroppsvätska. Du får egentligen inte tvätta bort din egen spya, bara andras.

VIDRIGT! Den kommer ju bli hur skitig som helst!
Förvisso, men overaller är praktiskt taget oförstörbara och definitivt oslitbara. Den kommer vara lite lerig efter några år, men det kommer alla andras också vara. Någon sa en gång att en ordentlig studentoverall ska kunna absorbera sin dubbla vikt i öl. Overaller är även sjukt praktiska på många sätt, speciellt om bäraren har utrustat den rätt. En ordentlig overall bör ha någon slags handduk (även om benet funkar lika bra) och en kapsylöppnare. Det finns även mer eller mindre specialgjorda kondomhållare till overaller. Hur speciella olika overaller är beror ofta på bärarnas engagemang med den studentikosa kulturen.

Studentikos?
Kan ungefär översättas till studentlivskultur. Overaller, teknologmössor (ungefär studentmössor med en tofsprydd kant på ena sidan av huvudet), sittningar (inte finsittningar), festerier och temadagar är ofta förekommande i ett riktigt studentikost studentliv. Det är här de flesta kopplar in alkohol och det finns mycket alkohol i omlopp, men detta är absolut inget krav. Under vissa studentikosa aktiviteter (exempelvis ölhäfv) är det lite svårt att undkomma, men det finns många andra som är mer "öppet för alla".

Kuriosa
Studentoverallen började användas som skyddsplagg när man var påväg till en sittning(=finmiddag). Man ville inte skita ned fracken eller kostymen, så man drog på sig en overall. Efter ett tag tog overallen frackens eller kostymens plats som festplagg. Numer brukar man skilja mellan finsittning (=frack o långklänning), mellansittning (=overall eller möjligtvis temaklädsel) och svinarsittning (=kom som du vill). Svinarsittningar brukar dock ha mestadels overallprydda gäster, eftersom det blir lite svinigt.



Varför är allt det här så bra?
Jag älskar allt som har med detta att göra och den främsta anledningen är gemenskapen. Man träffar oerhört mycket folk under festerifester och sittningar, de lekar som äger rum på temadagar är oftast sinnessjukt roliga, overallkulturen är asrolig, jag kan fortsätta i evigheter. Jag har så många fantastiska minnen från alla galna sittningar jag har varit på, alla spex jag har sett, alla sittningssånger jag har sjungit. Jag har samlat på mig ett femtiotal märken som jag byter med de jag träffar.

I min klass är det jag som verkligen har fastnat för just denna del av studentlivet, men jag försöker ständigt få med mig alla andra också. Det är extra roligt att umgås med folk från andra program än vad jag själv läser, det blir lite som en familj ibland. Nu är jag lite udda, men det finns inget jag älskar mer än att veta saker och berätta om saker. Det är en av anledningarna till min besatthet med allt detta, jag vill berätta om det för alla andra. Jag vet vad alla festerier heter, jag vet vad alla sittningar heter, jag vet relativt mycket om märken, jag vet det mesta om alla events som händer året om. Jag älskar att vara personen man kommer till för att fråga om saker jag verkligen brinner för.

Ja, jag kan hålla på hur länge som helst egentligen, men jag tvivlar på att ni ens orkar läsa det här. Tack för att du läste, om du gjorde det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback